POLOŽAJ ZA UPRAVLJAČEM VRLO JE VAŽAN

Pravilno sjedenje - ugodna i sigurna vožnja

Sigurnost vožnje bitno ovisi o položaju vozača za upravljačem. Mnogi se vozači opušteno ‘uvale’ u sjedalo, ne znajući da takav položaj nije zdrav za kralješnicu. Početnici su tijekom vožnje često prenapeti i sjede u grču, što je jednako loše, jer uzrokuje bolove u leđima, vratu i ramenima. Vozač koji ne sjedi pravilno osjeća se neugodno i brže se umara, te mu pada koncentracija i brzina reakcije. Vozač koji ne sjedi pravilno osjeća se neugodno i brže se umara, te mu opada koncentracija i brzina reakcije. Zbog toga je važno izabrati pravilnu udaljenost od volana i podesiti najpovoljniji nagib naslona, jer će vožnja biti ugodnija i sigurnija Jeste li ikada analizirali vlastiti položaj u automobilu? Kod pravilnog položaja, kralješnica treba biti cijelom dužinom priljubljena uz naslon sjedala. Važna je i udaljenost od upravljača.


Kako bi airbag bio učinkovit i ne bi izazvao ozljede, udaljenost između prsa vozača i volana ne smije biti manja od 25 cm, a poželjno je 30 cm

Mnogi početnici (i žene) sjede preblizu, najčešće zbog uvjerenja da tako imaju bolji pregled vožnje. S druge strane vozači željni dokazivanja često sjede predaleko od upravljača. Prava je udaljenost kad vozač, sjedeći potpuno naslonjen na naslon sjedala, može ispruženim rukama uhvatiti vrh upravljača. Pri tome noge moraju biti blago svinute, odnosno ne smiju biti ni preblizu, niti predaleko od papučica.



Kod skupljih se automobila može podešavati visina upravljača, što je vrlo korisno za usklađivanje udaljenosti ruku i nogu. Ipak, većina je automobila na našim cestama bez tog pomagala, te se pravilni  razmaci mogu postići jedino podešavanjem nagiba naslona. Pri tome treba paziti da naslon ne bude ni preuspravan niti previše položen.



Radi smanjenja opterećenja kralješnice, bitno je da vrat vozača bude u uspravnom položaju. Zbog toga je potrebno pravilno podesiti naslon za glavu, čime se istovremeno smanjuje i rizik ozljeda (kod udara u stražnji dio vozila). Za ugodnu je vožnju jednako važna kvaliteta i profil sjedala. Zabluda je da su premekana sjedala "zdrava" za kralješnicu, i u pravilu tvrđa sjedala manje umaraju. U većini starijih automobila sjedala nisu anatomski oblikovana. Tijekom vremena situacija se pogoršava jer se sjedala deformiraju.



Zbog toga je kod izrazito istrošenih sjedala preporučljivo staviti jastuk u visinu križa, ili nabaviti specijalne profilirane obloge. Nakon podešavanja sjedala važno je podesiti sve retrovizore. To nikada ne radite tijekom vožnje, čak i ako imate električne komande. Dovoljno je na trenutak skrenuti pozornost s prometnice, da doživite nesreću. Udobnost u vožnji znatno ovisi i o načinu odijevanja. Nikada tijekom vožnje ne nosite preusku odjeću ni krutu obuću, a žene ne bi smjele voziti u cipelama s visokim potpeticama.

dr. Željko Marušić

VAŽNO
- prije svake vožnje podesite sjedalo, naslon za glavu i sve retrovizore
- priljubite leđa cijelom dužinom uz sjedalo, uspravite vrat, a glavu naslonite uz naslon
- udaljite se od upravljača toliko da ispruženim rukama možete dohvatiti njegov vrh, a blago svinutim nogama papučice
- nosite široku odjeću od prirodnih materijala i mekanu obuću
- svakih nekoliko sati vožnje napravite pauzu, te se prošećite i razgibajte