PRAVA ZIMA TEK POČINJE, ZATO OPREZ

Povećajte razmak, smanjite gas i ne kockajte se s ljetnim gumama

Neobično toplo vrijeme za ovo doba godine mnoge je dovelo u uvjerenje da je zima pri kraju i da ne treba više paziti na zimske zamke na cesti. Još je gore ako se pritom vozi s napola (ili potpuno) istrošenim ljetnim gumama i zaključuje da, ako se dosad nisu ugradile zimske gume, može na isti način izgurati i ostatak zime.

Za takvo razmišljanje često se plaća velika cijena, često prevelika, a gotovo uvijek se potom shvaća kako su kvalitetne zimske gume u stvari - jeftine i kako se na njima nikako ne isplati štedjeti. Na skliskom se kolniku drastično smanjuje sila trenja između kotača i podloge i mnogo ranije dolazi do proklizavanja. Zimska guma u gaznom sloju ima velik udio ljepljive silike te neusporedivo bolje prianja od ljetnih. Čak i kad nema snijega, i kad je cesta suha, jer klasične gume znatno gube svojstva kad se temperatura spusti ispod +7 Celzijevih stupnjeva. Zbog toga možete štedjeti na odjeći, obući, pa i na hrani, ali na gumama nemojte! U zimskim uvjetima udvostručite razmak od vozila ispred sebe i vozite umjereno. Imajte na umu da se na vlažnoj, a posebice na snijegom pokrivenoj cesti višestruko povećava zaustavni put pri kočenju.

Zimske gume najvažniji su čimbenik aktivne sigurnosti vožnje, jer je vozilo znatno upravljivije, teže proklizava i bolje koči, te se na njima ne smije štedjeti

Uskoro će ponovno pasti snijeg, a tada vrijedi pravilo: vozite glavnim cestama, jer se one čiste i posipaju solju. Sporedne su uličice riskantne, jer u njih zimska služba rijetko zalazi, pa mogu biti zaleđene. Najriskantnije je voziti rano ujutro, prije nego što zimska služba obavi posao, odnosno ceste se ne očiste pod teretom brojnih vozila. Treba znatno smanjiti brzinu i od vozila ispred udaljiti se najmanje 50 metara, što će vam pružiti mogućnost reakcije u iznenadnim situacijama. Time se ujedno smanjuje prskanje prljavštine po staklu i povećava vidljivost. Gledajte dobro što se zbiva ispred i iza vas te pokušajte predvidjeti sva moguća iznenađenja. Ako vidite pješaka na rubu ceste ili vozilo koje nailazi iz sporedne ulice, usporite bez obzira na vašu prednost. Na semaforu se zaustavite čim počne treperiti zeleno svjetlo, jer kalkuliranje sa žutim svjetlom mogu biti vrlo opasne. Posebice pazite i usporite blizu autobusnih postaja, škola i vrtića. Važno je voziti umjereno, bez naglih reakcija volanom i kočnicama, koje mogu izazvati iznenadno zanošenje automobila, koje je potom teško kontrolirati te su rizici nesreće veliki.


S padom temperature povećava se razlika u putu kočenja s ljetnim i zimskim gumama, što se na gornjem dijagramu vidi u slučaju kočenja s brzine od 60 km/h do zaustavljanja. Pri 0°C razlika je 3 metra, pri -10°C - 7 metra, pri -20°C - 12 metra


Poledica se često javlja u usjecima, na ulascima u tunele i predjelima gdje se kondenzira vlaga. To je iznimno opasno kad je cesta na drugim dionicama suha, pa vozači voze nesmanjenom brzinom. Posebice u opasna praskozorja, kada često zataji zimska služba


Ako vidite pješaka na rubu ceste ili vozilo koje nailazi iz sporedne ulice, usporite bez obzira na vašu prednost. Na semaforu se zaustavite čim se upali žuto svjetlo, jer kalkuliranje s prolaskom kroz raskrižje u graničnom području može biti vrlo opasno.


Na snijegom, a posebice na ledom pokrivenoj cesti višestruko se povećava zaustavni put pri kočenju. Zbog toga treba znatno smanjiti brzinu i udaljiti se najmanje 50 metara, što će vam pružiti mogućnost reakcije u iznenadnim situacijama.


Ugradnja lanaca sve se manje preporučuje, jer lanci nisu za led, a po normalnom snježnom nanosu bez problema se može ići i s kvalitetnim zimskim gumama. Uz to, lanci se teško mogu staviti na naplatke s niskoprofilnim gumama te ih mogu oštetiti. A i kad se može ići samo s lancima tada vozila bez njih brzo blokiraju promet


Velika je brzina najveći neprijatelj sigurnosti u normalnim uvjetima, a pogotovo u zimskim. Na normalnim prometnicama, koje su dobro očišćene, ne prelazite 60 km/h, a na autocesti 80 km/h, a ako je prometnica prekrivena snijegom ili ledom vozite sporije od 40 km/h.

dr. Željko Marušić