Hrvati bi prelaskom na električna vozila mogli uštedjeti od 2.500 do 7.900 kuna godišnje

Prilikom razmišljanja o nabavci električnog automobila treba voditi računa o autonomiji, kapacitetu baterije, vremenu punjenja, snazi motora…

Prosjek starosti vozila u hrvatskoj je oko 14 godina, a kako možemo pomladiti vozni park? Naravno, većim uvozom novih vozila te rješavanjem starijih vozila. Prva stvar koja nam padne na pamet je ipak cijena vozila. Po tom pitanju električni modeli su cjenovno skuplji od benzinaca i dizelaša, a za jači EV model potrebno je još više izdvojiti novca.

Hrvati godišnje prijeđu prosječno s vozilom oko 12.000 kilometara. Sad si zamislite da imate električni automobil srednje klase koji troši 13 kWh struje na 100 km što iznosi 9,10 kuna, a cijena jednog kWh iznosi 0,70 kn. Za prijeđenih 12.000 kilometara po dnevnoj tarifi morali bi izdvojiti 1.092 kune.

Prosjek potrošnje dizelskih modela iznosi 5.9 litara na 100 km. Cijena litre dizela je 8,55 kuna što znači kako dizel model potroši oko 50 kuna na 100 kilometara, dok za prosječnih 12.000 kilometara godišnje izdvojit će te 6.000 kuna.

Kod benzinskih modela prosjek potrošnje iznosi oko 8.2 litre na 100 km. Cijena litre benzina stoji 9,07 kuna što znači kako dizel model potroši 75 kuna na 100 kilometara te za godišnji prosjek izdvojit će te 9.000 kuna.

Prosječni hibridni modeli imaju potrošnju 1.8 litara benzina te 18.5 kWh na 100 kilometara prema tvornički propisanoj potrošnji. Kad izračunamo trošak ovog automobila on će iznositi oko 30 kuna na 100 kilometara, dok godišnje iznosi 3.600 kuna na 12.000 kilometara. Realnost kod hibrida je ipak malo drugačija nego tvornički propisana zar ne?! Tako da treba uzeti u obzir veću potrošnju benzina od tvornički propisane.

Po izračunu je vidljivo kako eklektični automobil zauzima prvo mjesto na ljestvici po pitanju potrošnje, dok Isplativost električnog modela trenutno nije dobra zbog visoke početne cijene i kratkog dometa. Potrebna je izgradnja mreže punionica, razvoj tehnologije i povećanje kapaciteta baterija gdje će isplativost postati veća. Moramo spomenuti subvenciju države odnosno Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost koji objavljuje Javni poziv za sufinanciranje kupnje novih električnih i hibridnih vozila u iznosu do 80 000 kuna.

Vjerujemo kako će EV-ovi usavršavanjem postati sve zastupljeniji u budućnosti, ali do tada na cestama većinom ćemo se susretati s konvencionalnim automobilima jer zbog stanja u državi i navika vozača treba puno vremena da bi opredijelili za električni automobil.

Ivan Rikard Belančić