Konferencija Sigurnost u prometu – Izazovi novih tehnologija

U organizaciji časopisa ZAŠTITA 10., rujna 2024. u Zagrebu, hotel Zonar, uspješno je održana konferencija Izazovi novih tehnologija u kojoj su sudjelovali i predstavnici udruge Sigurnost u prometu, predsjednik Petar Rakamarić i tajnik Georg-Davor Lisicin.

Pokrovitelj konferencije bilo je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture uz potporu Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa.

Od brojnih prezentera posebno bi istaknuli predstavnika MUP-a g. Miron

Huljak koji se osvrnuo na stanje sigurnosti cestovnog prometa u RH u prvih osam mjeseci 2024. godine posebno istaknuvši značajno povećanje broja poginuli motociklista za 20% u odnosu na isto razdoblje 2023. godine!

Također se osvrnuo na smanjenje broja poginulih osoba uslijed konzumacije alkohola, te prometni nesreća i poginulih u kojima su sudjelovali mladi vozači za 10%, te smanjenje poginule i teško ozlijeđene djece u odnosu na prvih osam mjeseci 2023. godine.

Kao najčešće uzroke pogibije u cestovnom prometu g. Huljak je naveo prekoračenje brzine i vožnju brzinom neprilagođenu uvjetima na cesti što je rezultiralo povećanjem broja izlijetanja sa ceste te nevezivanja sigurnosnim pojasom.

Nastavno je upoznao nazočne kako je ministar unutarnjih poslova g. Božinović, ponukan pogoršanjem stanja sigurnosti cestovnog prometa u prvih šest mjeseci 2024. godine 11. srpnja 2024.sazvao sastanak radne skupine za praćenje realizacije Nacionalno plana sigurnosti cestovnog prometa RH 2021. – 2030. na kojem je donesen zaključak da će se osnovati tri (3) zasebne podskupine za slijedeća područja djelovanja:

  1. Uvođenje edukacije o sigurnosti cestovnog prometa u obrazovni sustav

Za 1 – 2 godine novi curiculum za osnovne škole

  1. Izmjena propisa
  2. Pronalaženje modela za poticanje modernizacije voznog parka

Stalni sudski vještak g. Dražen Bralić ukazao je na problem rada i djelovanja sudova koji ne osiguravaju pretpostavku izvjesnosti kažnjavanja i efikasnost postupaka na što je Udruga Sigurnost u prometu kontinuirano, unazad više godina ukazivala.

Vlasnik voditelj autoškole “Rusan” g. Ivan Rusan mišljenja je da je kvaliteta obuke kandidata u autoškolama u cjelini, u padu te da radi komercijalnog aspekta rada i djelovanja auto škola dolazi do manjkavosti u obuci kandidata. Na to ukazuje i činjenica da dosta vozača nakon položenog ispita i dobivanja vozačke dozvole uplaćuje kondicijsku vožnju.

Nakon ovih izlaganja uslijedila je panel rasprava “Kako povećati sigurnost u prometu”  u koju se uključio tajnik Udruge sigurnost u prometu g. Georg-Davor Lisicin.

Unatoč tome što je broj poginulih prvih osam mjeseci 2024. istovjetan broju poginulih u istom razdoblju2023. godine ne možemo ustvrditi da je stanje sigurnosti cestovnog prometa zadovoljavajuće.

Pri tom je g. Lisicin ukazao i na činjenicu da se osnovni cilj 6. Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa smanjenje broja smrtno stradalih i teško ozlijeđenih osoba u cestovnom prometu za 50% do 2030. godine, na gotovo polovici razdoblja njegove implementacije ne ostvaruje ilustrirajući to i podacima o smrtno stradalim osobama na milijun stanovnika u državama članicama Europske unije (EU) (27) 2023. godine koji objektiviziraju stvarno stanje sigurnosti cestovnog prometa u RH.

Također je istaknuo da je, sukladno podacima Europske komisije (EC), u Hrvatskoj  2023. godine u prometnim nesrećama poginula 71 osoba na 1.000.000 stanovnika dok je prosjek EU 47 poginulih. Stoga se Hrvatska, niz godina, pa tako i prošle godine nalazi na začelju pa su lošiji rezultat ostvarile samo Latvija (76), Rumunjska (81) i Bugarska (82), dok se Švedska sa 22 poginule osobe na 1.000.000 stanovnika polako približava cilju EU do 2050. godine od nula (0) poginulih u cestovnom prometu. Ovdje valja istaknuti kako Švedska planira taj cilj ostvariti do 2035. godine.

Osvrnuvši se na fokus koji MUP i g. Bralić stavljaju na čovjeka kao glavnog čimbenika nastanka prometnih nesreća, g. Lisicin ponovo je ukazao na potrebu

implementacije temeljnog pristupa u ostvarenju europskog i hrvatskog cilja do 2030. (-50% poginulih), a do 2050. godine 0 poginulih u cestovnom prometu, a to je ostvarenje EuroRap i IRap postavki koje su implementirane u akcijske planove EU i UN :

                                                 VOZAČI – 5 ZVJEZDICA

                                                 VOZILA  – 5 ZVJEZDICA

                                                 CESTE    – 5 ZVJEZDICA

<<<<<<<<<<<Poveznica na prezentacije sa konferencije >>>>>>>>>>>