Prometni prekšaji sa smrtnim ishodom: prekršaji oduzimanja prava prednosti pod mikroskopom

U prosjeku, kršenja pravila prednosti u prometu i prolazak kroz crveno svjetlo uzrokuju oko 54 smrti i 11.000 nesreća na austrijskim cestama svake godine. Austrijski KFV (Kuratorium für Verkehrssicherheit) ispitao je podatke o nesrećama, uzroke, motive i navike i time promiče poštovanje među sudionicima u prometu uz geslo: Poštovanje i prihvaćanje pravila za nesmetan promet na cesti.

Oko 11.000 nesreća i 54 smrtna slučaja godišnje neprihvatljiva su posljedica katastrofalnog kršenja prava prednosti (prosjek za godine 2012.-2021.). Jedna od četiri nesreće i svaka šesta smrtno stradala u austrijskom cestovnom prometu mogu se pripisati uzroku nesreće: „kršenje prednosti/nepoštivanje crvenog svjetla” .

Kako dolazi do kršenja prava prednosti (prioriteta)? Rade li se ovi prekršaji na ulici ponajviše svjesno ili nesvjesno? Tko ulazi u raskrižje kada je crveno svjetlo – uvijek samo drugi, odnosno idući u nizu? KFV (Board of Trustees for Road Safety) je u sklopu studije pobliže proučio okolnosti nesreća i uzroke ovih rizičnih prometnih prekršaja te ispitao stručnjake i javnost o čimbenicima rizika, motivima i osobnim navikama .

Istraga nesreće: Vozači mopeda kao posebna rizična skupina
KFV dubinskom analizom statistike nesreća otkrili su sljedeće činjenice:

70% svih nesreća koje rezultiraju osobnim ozljedama zbog kršenja prednosti prolaska ili prolaska kroz crveno svjetlo događa se na raskrižjima .
Oko 80% nesreća s prioritetnim ozljedama s osobnim ozljedama uzrokuju vozači automobila.
Mladi sudionici u prometu u dobi od 15 i više godina odgovorni su za veliki udio u broju nesreća koje su rezultat nesreća s prioritetnim ozljedama , uključujući mnoge ljude koji voze mopede – često vlastite izrade.
Četiri puta više nezgoda s ozljedama s prioritetom i osobnim ozljedama događa se u lokalnim područjima nego na otvorenim područjima. Međutim, rizik od smrti u nesreći s prioritetnim ozljedama četiri je puta veći na otvorenim područjima nego na lokalnim područjima.
Pogled stručnjaka: Ključni čimbenici: ljudi i ceste
Istraživački tim intervjuirao je skupinu renomiranih stručnjaka iz austrijskog transportnog sektora kako bi saznao njihova stajališta i mišljenja o temi prekršaja prioriteta na austrijskim cestama . Evo najvažnijih izjava stručnjaka:

Intervjuirani stručnjaci prekršaje oduzimanja prava prednosti svrstavaju u ozbiljan problem sigurnosti prometa zbog njihove učestalosti .
Prema mišljenju stručnjaka, tuđim kršenjem prednosti prolaska posebno su pogođeni oni koji voze mopede i motocikle, biciklisti, pješaci i drugi nezaštićeni sudionici u prometu.
Stručnjaci ističu visok rizik nezaštićenih. Kao što logika fizike i statistike pokazuju, oni su suočeni s posebno teškim posljedicama po život i tijelo. U rizičnoj skupini pješaka, djeca i starije osobe posebno pate od kršenja prednosti drugih sudionika u prometu.
Prema dobivenim rezultatima, uzroci kršenja prednosti su različiti i uključuju ljudski čimbenik, kao i čimbenik ceste : stres, rastresenost, nedostatak svijesti o opasnosti, nesmotrenost i rutina jednako su razlozi za kršenje prednosti kao i zbunjujući dizajn cestovnog prostora, neadekvatno upravljanje prometom i nedosljedna signalizacija ili oznake.
Internetska anketa: Ovako Austrija razmišlja o pravu prednosti
u prometu.

„Što mislite o situaciji u prometu kada netko oduzme drugome prednost?“
Na ključno pitanje o mogućim vlastitim prekršajima i druga istraživačka pitanja o učestalosti, motivima i uzrocima povreda prava prednosti odgovorio je istraživački tim na temelju nalaza analize podataka o nesrećama i intervjua stručnjaka pa su ti podaci predstavljeni austrijskim sudionicima u prometu.

U reprezentativnoj internetskoj anketi ukupno 2734 sudionika u prometu – biciklista, pješaka, vozača automobila i mopeda – ispitano je o osobnim stavovima i navikama kada je u pitanju pravo prednosti. Evo pronicljivih odgovora:

Prema procjenama ispitanih vozača automobila, mopeda, pješaka, pa i samih biciklista, biciklisti najčešće čine prekršaje prednosti u cestovnom prometu .
Biciklisti također često doživljavaju vozače automobila kao osobe koje ne poštuju njihovu prednost na cesti.
Sudionici u prometu koji putuju pješice, biciklom ili automobilom smatraju se skupinama koje najčešće pogađaju prioritetna kršenja pravila.
Prema mišljenju male većine ispitanih (53%), povrede prava prednosti događaju se prilično nesvjesno .
Nepoštivanje prednosti drugih sudionika u prometu prvenstveno se pripisuje nepažnji/odvraćanju pažnje (46%) i nepromišljenosti (42%).
Vremenski pritisak/stres (34%), brzo stizanje na odredište (32%), nepoznavanje pravila prednosti u prometu (28%) i neprepoznavanje prometne situacije (26%) daljnji su relevantni razlozi za kršenje prava prednosti iz perspektive ispitanika.
Upitani za prekršaje oduzimanja prava prrednosti koje su sami počinili, sudionici u prometu najčešće navode prolazak kroz žuto ili crveno svjetlo. Unatoč boljem poznavanju, 21% ispitanika (vrlo) često krši ovo pravilo.
Druga najčešća pojava je uključivanje u promet sa kolnog prilaza ili sporedne ulice gdje je nekome uskraćena prednost prolaza. Treći najčešći prijavljeni prekršaj je previđanje kretanja pješaka prilikom skretanja .
Ali postoje i ohrabrujući podaci: impresivnih 94-96% ispitanih ljudi iz različitih skupina mobilnosti izjavilo je da se barem rijetko odriču svog prava prednosti kada je to potrebno. Najjači motivi ovakvog ponašanja u prometu su izbjegavanje nesreća, protok prometa i poštovanje ostalih sudionika u prometu.
Pravo prednosti prolaska za sigurnost: Prihvaćanje pravila, poštovanje i obzir su potrebni!

Dipl.-ing. Klaus Robatsch, voditelj odjela za prometnu sigurnost KFV-a , poziva na osjećaj odgovornosti i zdrav razum svih sudionika u prometu: „Cestovni promet je složen društveni sustav, stoga je funkcionalan suživot apsolutna potreba. Prekršaji oduzimanja prava prednosti i vožnja kroz crveno su neprihvatljivi; oni predstavljaju akutnu opasnost za život i zdravlje sudionika u prometu. Jasno usmjeravanje prometa, jasan dizajn uličnog prostora , ali prije svega potrebna je veća svijest o riziku i razmatranje : poštena igra s fokusom na dobru suradnju i prihvaćanje pravila za nesmetan tijek na ulici. Dakle, sigurnost je prioritet u pravu prednosti prolaska.”

Više o studiji na Poveznica