Proizvođači automobila u Europi objavili su kako će u sljedećih deset godina uložiti šest milijardi eura u razvoj samovozećih automobila, dok su njihove kolege u SAD-u za istu namjenu alocirali čak četiri milijarde dolara. Utrka u osmišljavanju sustava za automatizirano upravljanje automobilom, nikad nije bila intenzivnija. Osim proizvođača automobila, uključili su se i divovi IT industrije, poput Googlea, Microsofta, Applea i Samsunga.
Samovozeći automobili omogućit će učinkovitiji i sigurniji prometni sustav, a procjenjuje se da će izravno utjecati na smanjenje prometnih nezgoda za više od 80 posto. Definirane su i šest razina, od razine nula do razine pet. Znači, u razini samovožnje nula, vozač u potpunosti upravlja vozilom.
Slijedi razina samovožnje jedan, u kojoj vozač kontrolira gotovo sve funkcije automobila, ali neke, poput zakretanja volana ili ubrzavanja, vozilo može obaviti samostalno (npr. tempomat).
U razini samovožnje broj 2, mora postojati sustav koji omogućava vozilu istovremeno samostalno odlučivanje i po pitanju zakretanja volana i po pitanju kontrole brzine vozila. Drugim riječima, vozilo može samostalno upravljati dok vozač ne pritišće papučicu gasa i ne dira upravljač (primjer je sustav automatskog parkiranja).
U razini samovožnje broj 3, vozač je još uvijek potreban u vozilu, kako bi preuzeo kontrolu u slučaju incidente situacije, ali vozilo može u potpunosti samostalno upravljati svojom brzinom i smjerom kretanja, pod određenim uvjetima. Primjer je mogućnost samovožnje tijekom prometnog zagušenja ili mogućnost samovožnje po autocesti.
Razina četiri označava da je vozilo u potpunosti u mogućnosti samostalno upravljati svim svojim kontrolama, i to na osnovu podataka prikupljenih vlastitim osjetilima. Samovozeći kamioni usprkos tehnološkoj superiornosti, globalno su naišli na žestok otpor, prvenstveno sindikata prijevoznika
Razina samovožnje pet još uvijek je samo teoretska, ne postoji niti jedan automobil ili sustav koji ju je do sada postigao. Označava da se vozilo može samostalno kretati bez vozača u svim uvjetima. Strogo su i jasno definirane od strane Udruženja inženjera u automobilskoj industriji, te su de facto postali standard:
RAZINA 0
Automatizacije nema – slično kao i kod prvih automobila, na sve elemente vožnje djeluje izravno samo vozač, u potpunosti je odgovoran za promjenu smjera, promjenu brzine (ubrzavanje/kočenje) i signalizaciju.
RAZINA 1
Vozač je potreban za sve elemente upravljanja vozilom. Međutim, automobil mu može pomoći, bilo upozoravanjem na odgovarajuće uvjete na cesti, bilo održavanjem brzine vožnje.
RAZINA 2
Jedan ili više sustava pomoći vozaču mogu istodobno upravljati putanjom i brzinom. Poluautonomni primjer je sustav za održavanje vozila u sredini trake.
RAZINA 3
Senzorskim sustavom (poput LiDAR-a) vozilo može nadzirati okoliš, pa elektronički ‘mozak’ može upravljati, uključujući promjenu putanje, ubrzanje i osnovno odlučivanje. Od vozača se očekuje preuzimanje kontrole u ključnim uvjetima.
RAZINA 4
Vozilo se može samostalno kretati cestovnom mrežom, ali samo uz odgovarajuću infrastrukturu (primjerice ‘pametnom’ autocestom). Vozačeva intervencija nije nužna.
RAZINA 5
Potpuna automatizacija omogućava vozilu samostalno kretanje, prema prometnim propisima bez ikakve intervencije vozača, koji čak ni ne treba biti u vozilu.
Kako se pripremaju najjači igrači na tržištu? Evo pregleda:
GM: PRVI PROTOTIP STIŽE VEĆ 2019.
General Motors je prošle godine za pola milijarde dolara kupio tvrtku Cruise Automation, a na razvoju sustava samovožnje zaposlio je 1100 inženjera. Prvi prototip samovozećeg auta razine četiri očekuje se do kraja godine.
DAIMLER: SURADNJA S BOSCHOM I UBEROM
Daimler surađuje sa svima po pitanju razvoja sustava, najviše se oslanjajući na Bosch i Uber. Razinu četiri planiraju postići do kraja desetljeća, a komercijalnu proizvodnju automobila razine pet planiraju do 2025.
FORD NA RAZINI 5, NE BIRAJUĆI SREDSTVA
Ford je objavio kako će uložiti milijardu dolara u tvrtku Argo AI, koja se bavi razvojem sustava samovožnje, a koju su osnovali prebjezi iz Googlea i Ubera. Potpuno samovozeći auto (razine pet) očekuju se 2021.
HONDA SE SPREMA ZA OI 2020 U TOKIJU
Honda je odlučila minimizirati ulaganja u razvoj sustava za samovožnju te se osloniti na onaj koji uspješno razvija Waymo (Google). Cilj je imati samovozeći automobil razine četiri na otvorenju OI 2020. u Tokiju.
TOYOTA ULAŽE MILIJARDU DOLARA
Osnovala je istraživački institut za autonomno upravljanje, kojem je dodijelila budžet od milijardu dolara kako bi do 2020. dostigli razinu samovožnje četiri. Poput Honde, prototip pripremaju za Olimpijske igre.
RENAULT-NISSAN NA WINDOWSIMA
Francusko-japanska alijansa razvoj sustava samovožnje također je odlučila prepustiti vanjskoj kompaniji, a za njih taj posao obavlja Microsoft. Prvih deset testnih vozila razine četiri očekuju se 2020., razinu pet planiraju dostići 2025.
VOLVO I UBER SLAŽU RAZINU 4 ZA 10.000 EURA
Volvo je 2016. potpisao 300 milijuna USD vrijedan ugovor s Uberom, koji razvija samovozeću tehnologiju, sudjelujući s automobilima. Cilj im je razina samovožnje četiri do 2021., koja bi se nudila po 10.000 eura.
HYUNDAI ULAŽE REKORDNIH 1,7 MILIJARDI EURA
Hyundai je zaposlio čak 3000 inženjera i osigurao im proračun od čak 1,7 milijardi USD, za razvoj najnaprednijih sustava samovožnje, očekujući postizanje razine četiri do 2020., dok razinom pet ciljaju na 2025.
FIAT-CHRYSLER SE OSLANJA NA CHRYSLER
FCA smatra da su samovozeći auti stvar marketinga i da nije izgledno da će uskoro zaživjeti u velikoj mjeri. Stoga ne razvijaju samostalne autonomne sustave, već planiraju suradnju s Waymom (Google).
BAVARSKA ALIJANSA S INTELOM I MOBILEYEOM
BMW je potpisao partnerstvo s tvrtkama Intel i Mobileye, pri čemu očekuje da će te dvije tvrtke moći isporučiti sustav za samovožnju razine četiri i pet, koji će se u bavarske modele moći ugrađivati već od 2021.
TESLA PO OČEKIVANJU ŽELI BITI LIDER
Tesla sa svim svojim novim modelima isporučuje i potrebno sklopovlje za razinu autonomije četiri, a konstantno nadograđuje softver na daljinu. Elon Musk tvrdi da će razinu pet dostići i ponuditi tržištu već do kraja godine.